Whitsundays sailing - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marieke Poels - WaarBenJij.nu Whitsundays sailing - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marieke Poels - WaarBenJij.nu

Whitsundays sailing

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

30 Juli 2014 | Australië, Cairns

oh god, ik schrijf deze blog alweer vanaf mijn laatste bestemming in oz. Ik ben nu in Cairns waar ik tot 6 augustus blijf. De afgelopen week was ik in Airlie Beach om vanaf daar te gaan zeilen naar de prachtige whitsundays. Airlie Beach was eindelijk het eerste stadje maar ze lekker veel winkels hadden en de hele dag (savonds kon het nogal koud zijn) lekker warm was. Samen met een van de meisjes die ik kende vanuit Byron Bay heb ik wat dagen doorgebracht bij de lagoon en hebben we geshopt. Mooie top en comfy broek van Billabong gekocht. Ook al mn duitse guyfriends waren in Airlie voor hun zeiltrips dus ik was heel de week one of the guys. Gezellig gehangen rond de camper, kampvuurtje en kokosnoten eten voor ontbijt die we hadden gevonden.

In Airlie Beach heb ik ook bijzonder domme mensen ontmoet. Op een avond zat er een amerikaan bij ons kampvuur en iedereen noemde zijn favoriete plaats op in Australie. Zijn favoriete plaats in Australie was Nieuw-Zeeland.. Nadat we bijgekomen waren van die lachstuip kreeg een engels meisje het voor elkaar om aan Benjamin te vragen of de Berlijnse muur nog in zijn stad stond en aan welke kant hij woonde?! Benjamin heeft haar toen uitgelegd dat zijn huis tegen de muur is aangebouwt en dat ze de muur wat hoger hebben gemaakt omdat ze er dan beter flats tegen aan kunnen bouwen. En ja echt ze geloofde het ook nog. Ik ben niet heel erg onder de indruk van Engelse meisjes. Op de boot vroeg een Engels meisje aan mij of walvissen eieren leggen.. Want ze had een groot rond ding in het water gezien tijdens het snorkelen. Je kan je wel voorstellen hoe ik haar even een minuut stil heb aangekeken en toen heb uitgelegd dat dat het hersenkoraal was waar we naar gingen kijken tijdens het snorkelen en dat walvissen geen eieren leggen. Wauw, het niveau!

Anyway, gelukkig waren er nog genoeg leuke en slimmere mensen op mijn boot. Met 25 jongeren vertrokken we vrijdag op een grote zeilboot om twee dagen en twee nachten op de boot te verblijven. De eerste dag hadden we pech met het weer want na een paar uur regende het heel hard en moesten we binnen in de boot zitten. Toen voelde ik me niet heel lekker maar gelukkig had ik mn zeeziekpilletjes mee. Aan het einde van de dag werd het weer weer beter en toen we onze stopplek hadden bereikt hadden we de beste zonsondergang ooit. het leek wel alsof we met onze boot in een screensaver zaten. Het was de beste slaapplek ooit want het uitzicht was echt belachelijk mooi (foto's op de camera). de tweede dag gingen we naar whitehaven beach. Een prachtig strand en op dat moment kwam precies de zon door, hadden wij weer geluk mee. Het zand is heel fijn, net als meel. Terwijl iedereen daar een hele fotoshoot aan het doen was in de zee heb ik ook daar weer even een powernap gedaan. Ik heb alleen maar prachtige slaapplekken hier haha. En ik ben gewoon heel erg moe van al het reizen. Gelukkig had ik geslapen op whitehaven beach want terwijl iedereen lag te slapen zat ik op de punt van de zeilboot en vloog er een hele grote zeearend vlak naast me en boven de boot. Die middag hebben we gesnorkelt. Marijk, Lies en Chentke: bedankt voor de onderwatercamera, ik heb het hele rolletje opgeklikt tijdens het snorkelen. Tijdens het snorkelen heb ik heel veel visjes gezien in alle kleuren, mega koraal in alle kleuren, zwom ik ineens in een groep felblauwe vissen en zag ik onder mij twee lemonsharks van 1 meter. Ik had gedacht dat ik zou flippen als ik een haaien zou zien maar ik vond het echt helemaal geweldig. Alleen ik en een andere jongen hadden ze gespot. Ik hoop dat ze te zien zijn op de foto want ze waren helemaal op de bodem. Verder hebben we veel gelachen op de boot en helaas vloog de tijd weer voorbij en waren we weer snel terug in Airlie Beach.

Maandag heb ik mijn laatste busreis van Airlie Beach naar Cairns gemaakt. Iedereen heeft voorkeur voor snachts reizen maar als je overdag reist heb je prachtig uitzicht en zie je landschappen die je vanuit een stadje niet ziet. Dat is het voordeel van de grootte van Australie, je kan aardig ver kijken. Ik heb geprobeerd nog wat filmpjes te maken vanuit de bus omdat het de laatste keer was dat ik het kon zien. Nu toch echt helemaal boven aan de oostkust aangekomen. Hier zijn bijzonder veel aboriginals maar ze zijn niet zo leuk als je zou denken. Ze staan bekend om hun drugsgebruik en het beroven van dronken backpackers.. ik blijf maar uit de buurt dus.

Wat heeft OZ nog in petto deze laatste week: PADI OPEN WATER COURSE!! Haha ja papa, eline, M&P ik ga het echt doen. Morgen en vrijdag ben ik in het lokaal en in het zwembad en zaterdag t/m maandag zal ik leven op een boot op het great barrier (outer)reef. In totaal ga ik daar 9 duiken doen waaronder een nachtduik. Ik heb er echt zin in en het wordt vast helemaal geweldig, ze noemen het niet voor niks great toch?

Ik denk dat dit mijn laatste blog is vanuit OZ (ja hoor, ik schiet helemaal vol. ik wil helemaal nog niet naar huis). Mama vergeet je me niet op te halen volgende week? Ik mail je even al mn vluchtgegevens. Heel veel liefs vanuit Cairns en ik zal aan jullie denken als ik aan het duiken ben. dikke kus en tot snel. xx

• 30 Juli 2014 - 08:37

Danielle:

Hey Marieke,
    Heerlijk verhaal weer! Ben trots op je dat je je open water gaat halen. Is zooo de moeite waard daar op het outer reef. Veel plezier nog met de laatste dagen in OZ. Heb zitten meegenieten met je verhalen!
    Tot snel.
    Danielle

• 02 Augustus 2014 - 12:38

Eline:

Wauw wat klinkt het allemaal super! Kan je niet nog lekker langer blijven? Haha
    Tot snel en geniet nog ff lekker! XXX